1,6 millió kilométer meg sem kottyant ennek a Toyota Pickupnak

Pedig az 1980-ban gyártott kisteherautónak nem volt könnyű élete, kezdetben raliautónak, később igáslónak használták aszfalton és terepen egyaránt. Mindezekkel együtt ez az egyik legnagyobb futásteljesítményű, első tulajdonosánál lévő Toyota Pickup, amelyet valaha dokumentáltak.
Az egymillió mérföldes (1,609 millió km) futásteljesítmény elérése még a meglehetősen megbízhatónak ismert Toyoták körében is ritka. De néhány autó a precíz mérnöki tervezésnek, a kivételes gyártási minőségnek és a rendszeres, következetes karbantartásnak köszönhetően mégis képes elérni ezt a lélektani határt, függetlenül attól, hogy milyen terepen és hogyan vezették.
A High Mileage Reviews Youtube-csatornán bemutatott, több mint egymillió mérföldet futott Toyota Pickup a bizonyíték arra, hogy a megfelelő gondoskodás és mérnöki munka évtizedekig az utakon tarthat egy remek konstrukciójú autót. Ezen az Amerikában népszerű csatornán már sok nagy futásteljesítményű négykerekűt mutattak be a nézőknek, de ez az első eset, hogy egy több mint egymillió mérföldet futott szerepeljen egy videójukban. Azért is különleges ez az 1980-as évjáratú japán kisteherautó, mert egyetlen tulajdonos tett bele több mint egymillió mérföldet. Évente átlagosan több mint 23 ezer mérföldet (37 ezer km-t) futott, ami nem kevés, de nem is extrém futásteljesítmény, pláne nem egy munkaeszköz esetében. A tulajdonos azt állítja, hogy sosem látott olyan autót, amelyet könnyebb lett volna szerelni.






Mivel a videó már közel két éve készült, feltételezhetjük, hogy a Toyota Pickup ma már 1,04 millió mérföldön (1,673 millió kilométeren) is túl lehet, ami a 4,3-szorosa a Föld-Hold távolságnak. Annak felel meg ez a futásteljesítmény, mintha több mint 373 alkalommal tette volna meg a jármű a közel 4500 km-es utat New York és Los Angeles között. Ha valaki egyben szeretne ekkora távolságot megtenni, akkor közel két éven (718 napon) át kellene folyamatosan vezetnie 60 mérföld/h-s (97 km/h-s) átlagsebességgel.
Azért külön elismerést érdemel a Toyota, mert a tulajdonosa a legkülönbözőbb helyeken és körülmények között használta, eleinte még terepralikon is indult vele. Láthatóan viseltes a karosszéria a gyakori offroadozások miatt, a kocsi sivatagokban, homokos strandokon, sziklás ösvényeken és havas hegyi utakon is gyűjtötte a mérföldeket. Az ugratások miatt többször sérült a felfüggesztés, többek között megrepedtek a laprugók és szivárogtak a lengéscsillapítók is. Azonban egyik sem volt olyan probléma, ami a továbbhaladást akadályozta volna. Jelenleg többféle folyadék is szivárog, de ezek utántöltésével megbízhatóan működik a jármű. Még az utastér is teljesen működőképes, de természetesen a kopás jelei már megmutatkoznak rajta. Nincsenek luxusfelszereltségek vagy modern kényelmi berendezések, hiányzik a légkondicionáló is, de a rozsdás padlóban lévő több lyukak így is biztosítják a levegő – és a por – szabad beáramlását vezetés közben.
A több mint egymillió mérföldet futott Toyota Pickup külső állapota is a változatos, gyakran zord környezetben történő használatra utal. Az eredetileg világosbarnára festett karosszéria az évtizedek során két alkalommal is észrevehető átalakuláson ment keresztül: először pirosra, majd ismét barnára festették át. Mostanra a sárvédőket felületi rozsda borítja, ami a csendes-óceáni tengerpart sós levegőjén való közlekedés és a kevés mosás miatt alakult ki. A sokat futott Toyota életének korai szakaszában – mindössze két héttel az átvétel után – a tulajdonos egy bukókeretet szerelt be a kabinba, miután frontálisan ütközött egy MG Midget sportautóval, és nagyobb biztonságra vágyott. Az utólagos átalakítás a terepraliversenyeken is jól jött, de érvénytelenítette a lízingszerződést, ezért akkor egyben ki kellett fizetni a kocsi 13 ezer dolláros árából a maradék 10 ezret, amit azóta sem bánt meg a kaliforniai férfi.
Az eredeti, 2,2 literes, 98 lóerős 20R benzinmotor több mint 400 ezer mérföldön (644 ezer kilométeren) keresztül szolgált. De a tulajdonos kissé gyengének találta, ezért egy 2,4 literes, 110 lóerős 22R benzinmotorra cserélte, amelyhez egy 1983-as modellből származó, ötfokozatú kézi sebességváltót kapcsolt. Az „új” hajtáslánc azóta már valószínűleg több mint 640 ezer mérföldet (1,03 millió kilométert) futott. Ez a motorcsere meglehetősen elterjedt volt az amerikai Toyota Pickup-tulajdonosok körében, és nem a 20R megbízhatatlansága miatt, hanem mert számos előnnyel járt. A nagyobb 22R erősebb volt, és az alsó fordulatszám-tartományban is használható nyomatékot biztosított, ami különösen terepen vagy nagy terheléskor (pl. vontatás) jött jól. Ezenkívül csökkent az üzemanyag-fogyasztás és az ötfokozatú váltóval a motor kopása is mérséklődött országúti sebességnél, mivel alacsonyabb fordulatszámon járhatott az elpusztíthatatlan négyhengeres.
Ezek a nagy futásteljesítményű kocsik azt mutatják meg, hogy a kivételesen hosszú élettartamhoz a gondos tulajdonos és a megbízható konstrukció egyaránt elengedhetetlen. A tartósság a szilárd alvázzal, az ellenálló karosszériával, a megbízható hajtáslánccal és a tartós használatra tervezett egyéb alkatrészekkel kezdődik. Bár a nagy teherbírású motorok és sebességváltók tényleg számítanak, a gondos karbantartás is elengedhetetlen. Az olaj és egyéb folyadékok, valamint a kopóalkatrészek rendszeres cseréje, valamint a körültekintő vezetés is segít megelőzni a nagyobb problémákat. Azok a tulajdonosok, akik szigorúan betartják a gyár által meghatározott szervizperiódusokat, gyakran az átlagosnál jóval hosszabb élettartamot biztosítanak ezzel Toyotájuknak.
Fotók: HotCars, YouTube