A Scania és a DHL üzemanyaggal működő hatótávnövelővel ellátott elektromos teherautót tesztel

  • Az üzemanyaggal működő hatótávnövelővel ellátott elektromos járművek átmeneti megoldást jelenthetnek, amíg a teljesen elektromos teherautók méretnövelése és a töltési infrastruktúra kiépítése zajlik
  • A közösen kifejlesztett EREV (Extended Range Electric Vehicle – Megnövelt hatótávolságú elektromos jármű) modellt 2025 februárjától a németországi posta csomagszállítási részlege fogja használni Berlinben
  • Közös felhívás a politikai elfogadtatásra: „A tökéletes nem lehet a jó ellensége”.

A Scania és a DHL csoport közösen fejlesztett ki egy üzemanyaggal működő generátorral felszerelt elektromos teherautót, amely lehetővé teszi az akkumulátoros elektromos közúti közlekedésre való áttérést anélkül, hogy meg kellene várni a teljes töltőhálózat kiépítését.

A teljesen elektromos járművek jelentik a fenntartható közlekedési rendszer végleges megoldását, és az elektromos meghajtásra való átállást most kell felgyorsítani. Ugyanakkor akadályt jelent például a töltőpontok hiánya, a szezonális csúcsidőszakokban a töltőállomásokon elegendő töltőkapacitás biztosításának magas költségei, illetve a hálózat terhelése és a magas villamosenergia-árak, például a nyugodt téli napokon. Ezen a ponton lép be a képbe a Scania és a DHL megnövelt hatótávolságú elektromos járműve (EREV), amely segít ezen akadályok leküzdésében, miközben lehetővé teszi a DHL számára, hogy 80-90%-ban megújuló villamos energiával közlekedjen.

Az új e-teherautót a németországi Posta csomagküldő részlege februárban fogja bevetni a berlini csomagszállításban, hogy tesztelje teljesítményét a mindennapi üzemeltetés során mielőtt további járművekkel bővítené a DHL flottáját. Az üzemanyaggal működő generátor egy teljesen elektromos teherautó egyik akkumulátorát helyettesíti -melyre a legtöbb szállítási útvonal esetében egyébként nincs szükség -, így csökkentve az akkumulátorok igénybevételét, szükség esetén azonban tartalék energiát biztosít.A jármű hatótávolsága 650 és 800 kilométer között lehet (a berlini tesztek eredményeitől függően), és szükség esetén bármely hagyományos benzinkúton feltölthető. Ehhez képest a Scania legmodernebb és iparágvezető, 100 százalékban elektromos meghajtású teherautói 550 kilométert tesznek meg hasonló maximális teherrel.

Tobias Meyer, a DHL csoport vezérigazgatója:

„Beletelik még egy kis időbe, amíg a megújuló villamos energia, a hálózat és a töltési infrastruktúra elég stabilan rendelkezésre áll ahhoz, hogy teljes mértékben az akkumulátoros-elektromos teherautókra támaszkodjunk, különösen egy olyan nagyszabású rendszer esetében, mint a DHL németországi csomagszállító hálózata. Ahelyett, hogy erre a napra várnának, a DHL és a Scania olyan pragmatikus megoldást dolgoz ki, amely fenntarthatóbbá teszi a logisztikát, és több mint 80%-kal csökkenti a CO2-kibocsátást. Ez a jármű észszerű, praktikus megoldás, amely rövid távon azonnal hozzájárulhat az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez a teherszállításban. Az ilyen csökkentéseknek arányosan kell tükröződniük az úthasználati díjakban és az uniós flottakibocsátási rendszerben. Ezt az együttműködést kettő, a klímaváltozás elleni küzdelem iránt elkötelezett vállalat sikeres innovációs projektjének tekintjük.”

Az EREV-et a Scania kísérleti partnere fejlesztette ki, új technológiákat és megoldásokat vizsgálva, ebben az esetben a stratégiai partnerrel, a DHL-lel együtt. A megnövelt hatótávolságú elektromos járművek ígéretes átmeneti megoldást jelentenek a CO₂-kibocsátás jelentős csökkentésére, különösen ott, ahol hiányoznak a teljesen elektromos közlekedéshez szükséges infrastruktúra és egyéb feltételek. Az EU-s és nemzeti politikáknak el kell ismerniük és ösztönözniük kell ezt a koncepciót a reális kibocsátási intenzitás megfelelő elismerése és az útdíjak arányos csökkentése révén.

Christian Levin, a Scania vezérigazgatója:

„A jövő elektromos, de a tökéletes nem lehet a jó ellensége, hiszen már közel állunk hozzá. A DHL-lel együttesen kifejlesztett jármű olyan átmeneti megoldások példája, amelyek fokozhatják a szén-dioxid-mentes teherszállítás méretezését, mielőtt a közlekedési rendszer 100 százalékban villamosítottá válik. A hatékony éghajlatvédelmi átálláshoz szükséges, hogy a politikai döntéshozók elfogadják az ilyen megoldásokat, miközben növelik a közinfrastruktúrába és egyéb támogató feltételekbe történő beruházásaikat.”

Az EREV egy 10,5 méter hosszú, 40 tonna maximális össztömegű teherautó, amelyet egy 230 kW teljesítményű (295 kW csúcs) villanymotor hajt. Az elektromos áramot egy 416 kWh-s akkumulátor és egy 120 kW-os benzinüzemű generátor szolgáltatja. A fedélzeti generátor segítségével – amely kezdetben benzinnel, majd később dízelüzemanyaggal/HVO-val működik – a teherautó hatótávolsága 800 kilométerre nő. Az EREV-ek felszerelhetők olyan szoftverrel, amely korlátozza az üzemanyaggal működő generátor használatát, így lehetővé téve a CO2-kibocsátás csökkentését és megadott szintre való korlátozását. Maximális sebessége 89 km/h, rakodókapacitása kb. 1000 csomag (egy cserélhető felépítmény térfogata). A teherautó további, cserélhető felépítménnyel ellátott pótkocsit is képes vontatni. A járművet a ludwigsfelde-i csomagközpontból (Berlin mellett) a régió más csomagközpontjaiba történő „fő fuvarozásra” fogják használni.

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!