A Toyota elhalasztja kompakt terepjárója bemutatását

A Toyota 2022-ben szellőztette meg, hogy piacra dob a legendás Land Cruiserhez hasonló tudású, de annál olcsóbb és kisebb modellt. A piac és a gazdasági körülmények azóta jelentősen változtak, így a japán gyártó úgy döntött: egy-két évvel később érkezik az új FJ Cruiser.
Bár Európában nem forgalmazták, az FJ Cruiser mifelénk is sikert arathatott volna. Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy magánimportban szép számmal érkeztek ilyen autók Európába, s a 2014-ig gyártott FJ Cruiserért még ma is szép summát kérnek a használtpiacon. Az ok pofonegyszerű: az FJ jól bírja a strapát, megbízható, elpusztíthatatlan autó, ráadásul a formája is kiemeli a tömegből. Az elnyűhetetlen technika létravázra épült, a motor 4,0 literes V6-os benzines volt – igaz, hogy nem volt takarékos, de az örök élet ígérete volt benne. Ha megfelelő karbantartást kapnak, ezek az autók jó állapotban érik meg a veteránkort.
A Toyotánál tudják, hogy kihagyott helyzet lenne, ha az FJ Cruiserből nem készülne második generáció. Éppen ezért már javában dolgoznak is rajta. Ami a formatervet illeti, ugyanolyan különleges lesz, mint az első generációé – azaz semmi másra nem hasonlít a Toyota palettáján. 2022-ben bemutattak egy Compact Cruiser EV nevű tanulmányt, amelyen már látszik a baby Land Cruiser majdnem kész külső formaterve. Ez elárulja, hogy a Toyota nem kockáztatott, hanem visszanyúlt az FJ Cruiser sikerreceptjéhez. A kompakt terepes markáns karosszériát kap, a látvány vagány és különleges, az élénk színek pedig – az FJ-hez hasonlóan – a Compact Cruiser esetepében is kiemelik a kocsitest szándékosan játékos vonalait.







A hírek szerint a Land Cruisernél kisebb terepes a Hilux létravázas műszaki alapjaira épül, tehát megelőlegezhetjük neki a pazar terepképességeket. A tanulmányautó nevében az EV arra utal, hogy elképzelhető tisztán villanyhajtású változat, ám a nagyobb sikert biztosan a takarékos hibrid hajtással aratja majd a modell, amely mázsákkal könnyebb és milliókkal olcsóbb lesz.
A piaci bevezetés elhalasztásának egyik oka éppen a Toyota hibridjeinek eddig példátlan népszerűsége: annyira keresettek ezek a takarékos és megbízható autók, hogy jelenleg hónapokat kell várni rájuk. Ilyen helyzetben nem sok értelme lenne piacra dobni egy másik sikermodellt, hiszen borítékolható, hogy nem tudnák kielégíteni a keresletet. Ugyanilyen édes gondokkal küzd egyébként a Toyota a nagyobb és drágább Land Cruiser esetében. Az egy-egy piacra tervezett teljes éves mennyiséget hetek alatt elkapkodják a vevők; nem túlzás, hogy a Toyota sokkal több autót is képes lenne értékesíteni, ha beszállítói lépést tudnának tartani az igényekkel.

Ami a Compact Cruisert illeti, a piaci bevezetés 2026 második felében vagy 2027 elején várható. Sok függ azonban attól, hogy az új amerikai kormányzat vámháborúja meddig tart. Ha ugyanis a vámok érvényben maradnak, akkor a Toyota csak akkor forgalmazza majd a modellt az USA-ban, ha ott is gyártja. Európával ilyen problémák nincsenek: mi tárt karokkal várjuk a Land Cruiser kistestvérét.
Fotók: Toyota