Bejelentették a Sony World Photography Awards 2025-ös győzteseit

  • Egy különleges londoni díjkiosztó gálán kihirdették a 2025-ös Sony World Photography Awards nyerteseit
  • Zed Nelson kapta meg a rangos Az év fotósa elismerést
  • Susan Meiselas átvette a 2025-ös Outstanding Contribution to Photography díjat
  • A 10 professzionális kategória nyerteseit is bejelentették
  • A kiállítás április 17-től május 5-ig lesz megtekinthető a londoni Somerset House-ban

A Sony World Photography Awards ma hozta nyilvánosságra a 18. alkalommal megrendezett verseny összesített nyerteseit a Londonban megrendezett különleges díjkiosztó gálán, ahol a szakma nagyjai tisztelegtek az idei nyertesek és teljesítményük előtt.

A rangos Az év fotósa díjat 2025-ben az elismert brit fotós, Zed Nelson kapta meg a The Anthropocene Illusion című sorozatáért. Nelson 25 000 dollár (USD) pénzdíjat és egy Sony digitális képalkotó készletet nyert, valamint lehetőséget kap arra is, hogy munkáit önállóan mutassa be a jövő évi londoni Sony World Photography Awards kiállításon.

Nelsont 10 professzionális kategória nyertesei közül választották ki, akiket az egyes kategóriák második és harmadik helyezettjeivel együtt a mai gálán jelentettek be. Az esti program során elismerésben részesítették a nyílt, diák és ifjúsági versenyek győzteseit, valamint az Outstanding Contribution to Photography díj nyertesét, az elismert dokumentarista fotográfust, Susan Meiselast is.

A díjkiosztó közel két évtizede nyújt meghatározó éves alkalmat arra, hogy felfedezzük és ünnepeljük a kortárs fotográfiát. A díjak minden évben olyan történeteket és képeket ismernek el, amelyek formálják a vizuális nyelvünket és megragadják a képzeletet, globális perspektívát kínálva erről a folyamatosan fejlődő médiumról. A Sony World Photography Awards 2025-ös kiállítása április 17. és május 5. között tekinthető meg a londoni Somerset House-ban, ahol látható lesz több mint 300 nyomat és több száz kép digitális megjelenítésben, valamint egy különleges prezentáció Susan Meiselas munkásságából.

AZ ÉV FOTÓSA

A The Anthropocene Illusion egy hosszabb, hat évet és négy földrészt felölelő dokumentarista projekt, amely az ember és a természeti világ kapcsolatának mély repedéseit térképezi fel. A Föld történetének jelenlegi időszakát jelölő „antropocén” fogalmából kiindulva, amelyet az ember környezetre gyakorolt domináns hatása jellemez, Nelson sorozatának fókuszában az emberiségnek a bolygóra gyakorolt hatására adott válasza áll. A projekt olyan mesterséges tereket vizsgál, amelyeket az emberek a természet „megtapasztalásának” és a természettel való interakciónak az eszközeként hoztak létre, a szafari parkoktól, természetvédelmi területektől és üdülőhelyektől kezdve a természettudományi múzeumokig, állatkertekig és zöld városokig. Nelson ezeknek a konstrukcióknak a szűrőjén keresztül tárja fel a természethez való kapcsolódás iránti emberi vágy és az emberi tevékenység által okozott folyamatos környezetrombolás közötti disszonanciát.

Monica Allende, a 2025-ös profi verseny zsűri elnöke így kommentálta Zed Nelson nyertes projektjét: „A zsűri nagyra értékelte Nelson rendkívül aktuális témafelvetését, és azt a képességét, hogy összetett környezeti problémákat lenyűgöző vizuális narratívákká alakít át. Az Anthropocene Illusion egy olyan világot mutat be, ahol a valóság és a mesterséges közötti határok elmosódnak, ahol a vadon ellenőrzött keretek között él tovább, és ahol a természet iránti emberi nosztalgia inkább látványosságokban, mintsem cselekvésben nyilvánul meg. Nelson munkája arra készteti a nézőket, hogy megkérdőjelezzék saját szerepüket ebben a paradoxonban, és elgondolkodjanak a természettől egyre inkább eltávolodó társadalom következményein. Ez az időszerű alkotás korunk egyik legfontosabb történetét meséli el, ami sosem volt még ennyire létfontosságú.

A PROFESSZIONÁLIS KATEGÓRIÁK NYERTESEI

A 2025-ös professzionális verseny nyerteseit szakmai zsűri választotta ki. Mindegyik nyertes fotós eredeti narratív megközelítést alkalmaz és kivételes technikai képességekről tesz tanúbizonyságot.

A díj részeként idén először a professzionális kategória győztesei meghívást kaptak az Insights elnevezésű, iparági szakértőkkel tartott egynapos, szakirányú foglalkozásra Londonban. A vezető intézményi és kereskedelmi fotográfiai területekről érkező szakértő előadók betekintést nyújtottak a nyerteseknek abba, hogyan bővíthetik tovább platformjaikat és növelhetik elérésüket. A kategória minden nyertese ezen felül Sony digitális képalkotó berendezéseket is kapott. Az idei professzionális verseny győzteseiről és döntőseiről további információk a worldphoto.org. weboldalon találhatók.

Az idei nyertesek:

ÉPÍTÉSZET ÉS DIZÁJN

NYERTES: Ulana Switucha (Kanada) a The Tokyo Toilet Project című munkájáért

Döntősök: második helyezett Andre Tezza (Brazília); harmadik helyezett Owen Davies (Egyesült Királyság)

KREATÍV

NYERTES: Rhiannon Adam (Egyesült Királyság) a Rhi-Entry című munkájáért

Döntősök: második helyezett Irina Shkoda (Ukrajna); harmadik helyezett Julio Etchart & Holly Birtles (Egyesült Királyság)

DOKUMENTUM

NYERTES: Toby Binder (Németország) a Divided Youth of Belfast című munkájáért

Döntősök: második helyezett Florence Goupil (Peru); harmadik helyezett Alex Bex (Franciaország)

KÖRNYEZET

NYERTES: Nicolás Garrido Huguet (Peru) az Alquimia Textil című munkájáért

Döntősök: második helyezett Maria Portaluppi (Ecuador); harmadik helyezett Cristóbal Olivares (Chile)

TÁJKÉP

NYERTES: Seido Kino (Japán) a The Strata of Time című munkájáért

Döntősök: második helyezett Lalo de Almeida (Brazília), harmadik helyezett Mischa Lluch (Spanyolország)

PERSPEKTÍVÁK

NYERTES: Laura Pannack (Egyesült Királyság) a The Journey Home from School című munkájáért

Döntősök: második helyezett Giovanni Capriotti (Olaszország); harmadik helyezett Valentin Valette (Franciaország)

PORTRÉ

NYERTES: Gui Christ (Brazília) a M’kumba című munkájáért

Döntősök: második helyezett Raúl Belinchón (Spanyolország); harmadik helyezett Tom Franks (Egyesült Királyság)

SPORT

NYERTES: Chantal Pinzi (Olaszország) a Shred the Patriarchy című munkájáért

Döntősök: második helyezett Michael Dunn (Bolívia); harmadik helyezett Antonio López Díaz (Spanyolország)

CSENDÉLET

NYERTES: Peter Franck (Németország) a Still Waiting című munkájáért

Döntősök: második helyezett KM Asad (Bangladesh); harmadik helyezett Alessandro Gandolfi (Olaszország)

VADVILÁG ÉS TERMÉSZET

NYERTES: Zed Nelson (Egyesült Királyság) a The Anthropocene Illusion című munkájáért

Döntősök: második helyezett Pascal Beaudenon (Franciaország); harmadik helyezett Kevin Shi (Egyesült Államok)

AZ ÉV FOTOGRÁFUSA – NYÍLT KATEGÓRIA

A nyílt verseny az önálló fotók erejét és dinamizmusát ünnepli. A nyertes fotókat az alapján választották ki, hogy képesek-e egy képbe belesűríteni egy egyedülálló pillanatot, és ezzel rávilágítani egy tágabb narratívára. Az év nyílt fotósa 2025-ben Olivier Unia (Franciaország), aki 5000 dollár (USD) pénznyereményt és a Sony digitális képalkotó eszközeit kapja.

Olivier Uniát a tíz kategóriagyőztes közül választották ki Tbourida La Chute című képéért, amely megragadja azt a veszélyérzetet és izgalmat, amikor egy ló ledobja magáról lovasát a „tbourida” nevű hagyományos marokkói lovasbemutató során.

Olivier Unia így nyilatkozott a győzelméről: „Büszke vagyok rá, hogy egy ilyen komoly versenyen engem választottak a nyílt kategória év fotográfusának. Ez önbizalmat ad ahhoz, hogy továbbra is megosszam a munkámat. Pályaművem, a Tbourida La Chute egy olyan projekt része, amelyen az elmúlt két évben dolgoztam, és amely a tbourida nevű lovas művészeti ágról szól. Örülök, hogy ezt a képet ismerték el.

AZ ÉV DIÁK FOTÓSA

Az idei diákverseny hívószava a Kezdetben volt. A világ vezető intézményeinek fotográfus hallgatóit arra kérték fel, hogy olyan fotósorozatokat nevezzenek, amelyek egy történet kezdeti szakaszát dokumentálják. A 2025-ös év diákfotósa Micaela Valdivia Medina (Peru), a chilei Instituto Profesional Arcosból. Micaela Valdivia Medina The Last Day We Saw the Mountains and the Sea című projektje a chilei női börtönökre és a bebörtönzött nők és családjaik életét alakító dinamikára összpontosít.

Micaela Valdivia Medina így nyilatkozott a győzelméről: „Az, hogy elnyertem a Sony World Photography Awards egyik díját, nemcsak nekem jelent sokat, hanem azoknak a nőknek is, akikkel együtt dolgoztam ezen a projekten. Sosem könnyű börtönök tereiről beszélni és ezeket fotókkal dokumentálni, ám nagyon fontos, hogy továbbra is elkészítsük és megosszuk ezeket a képeket. Hallgatóként nagyra értékelem ezt a lehetőséget és az elismerést. Ma, amikor a fotós és művészeti oktatás hanyatlóban van, fontosnak tartom, hogy a diákok, a tanárok és a profi fotósok összefogjanak a védelmében.

AZ ÉV IFJÚSÁGI FOTÓSA

A 2025-ös ifjúsági versenyen 19 éves kor alatti versenyzők indulhattak, a jelentkezők nyílt pályázatra küldhették be legjobb fotóikat a tavalyi évből. Az év ifjúsági fotósa 2025-ben a 11 fotográfus shortlistjéről Daniel Dian-Ji Wu (Tajvan, 16 éves) lett, akinek lenyűgöző felvételén a Los Angeles-I Venice Beachen a naplemente előtt egy gördeszkás trükköt hajt végre.

Daniel Dian-Ji Wu így nyilatkozott a győzelméről: „Óriási megtiszteltetés, hogy engem választottak Az év ifjúsági fotósának. Repesek az örömtől, és borzasztó hálás vagyok. A fotózás az elmúlt hét évben nagy szerepet játszott az életemben, ezért ez rengeteget jelent nekem – nem csak elismerésként, hanem emlékeztetőként, hogy miért szeretem azt, amit csinálok. Új lehetőségeket és kapcsolatokat nyit meg előttem, ami még jelentőségteljesebbé teszi az előttem álló utat. Nagyon hálás vagyok a Sony World Photography Awardsnak, amiért engem választottak, és alig várom, mit hoz a jövő.

OUTSTANDING CONTRIBUTION TO PHOTOGRAPHY

A rangos Outstanding Contribution to Photography díjat 2025-ben az elismert dokumentarista fotós, Susan Meiselas kapta. A portréfotózáshoz való kollaboratív hozzáállásáról és a kevésbé ismert narratívák megvilágításáról ismert Meiselas munkássága meghatározó szerepet játszott a kortárs dokumentarista gyakorlatok és a fotográfiában való részvétel körüli diskurzus alakításában.

A Sony World Photography Awards kiállításának keretében több mint 60 Meiselas-fotó – köztük néhány mérföldkőnek számító képsorozat szemelvényeivel – lesz megtekinthető a Somerset House-ban, áttekintést nyújtva öt évtizedes karrierje kulcsfontosságú témáiról és narratív ívéről.

A CIKKNEK MÉG NINCS VÉGE