Citroen CX – 50 éves a négy keréken guruló innováció és kiválóság
A CX versenyterepen: a pályák királynője
A CX alig 14 hónappal a Párizsi Autószalonon való bemutatását követően már versenyeken vett részt. 1975. december 16-án három CX 2200 is indult az Abidjan–Nizza ralin, amely verseny évekkel később Thierry Sabine motorversenyzőt -t egy hasonló, Párizstól Dakarig tartó futam megszervezésére inspirálta. A három Citroën 9246 kilométernyi, sár és kövek által nehezített földutas szakasz leküzdése után 4., 5. és 6. helyezést ért el a kétkerék-meghajtású járművek kategóriájában. Ettől kezdve az új Citroën modell kedvelt terepévé váltak az afrikai és a hosszútávú versenyek. Robusztus felépítésének és hidropneumatikus felfüggesztésének köszönhetően számos eseményen diadalmaskodott.
A CX, akár sztenderd, akár továbbfejlesztett változatban számos előkelő helyezést és kategóriagyőzelmet zsebelt be nála sokkal nagyobb teljesítményű autókkal szemben is a Marokkó-rali, a Rallye des Mille Pistes, a London–Sydney, az Acropolis-rali, az 5×5 Transafrica és a Párizs–Dakar ralik alkalmával. És minél hosszabb, minél erőt próbálóbb, minél keményebb volt a terep, annál kitartóbb volt a CX felfüggesztése és strapabírósága. Történelmi sikerét azonban a CX a Szenegálban megrendezett 9. Tour Automobile du Sénégal versenyen aratta, ahol a jármű már a Philippe Donati, a híres Camondo tervezőiskola képviselője által megálmodott, új francia-trikolor versenyszettjében tündökölt. A versenyen harminc autó vett részt, ezek közül öt CX 2400 volt. Négy szakasszal és a tikkasztó forróságban 3000 kilométerrel később mindössze hét autó lépte át a célvonalat 1977. november 1-én… Az öt gyári CX legendás sikert aratott, maga mögé utasítva egy Peugeot 504 TI és egy Renault 16 modellt is. A CX-ek az 1978-as és 1979-es Tour Automobile du Sénégalon is diadalmaskodtak.
Emellett a Párizs–Dakar ralik is hozzájárultak ahhoz, hogy a CX igazi ralilegendává váljék. 1979 őszén a Citroën azonnal meglátta a legendás eseményben rejlő lehetőséget, és Thierry Sabine főszervező rendelkezésére bocsátott négy Méhari terepjárót, valamint egy CX 2400 GTI modellt, mely utóbbi azután az esemény igazi zászlóvivőjévé vált. A CX könnyedén teljesítette a második Párizs–Dakar Rali terepbejárását. Ez lehetőséget adott a legendás Citroënnek arra, hogy lenyűgözze Thierry Sabine-t kivételes, nehéz terepen is feltűnő helytállásával. A Citroën ezt a következő évben is megismételte, ám a legjobb csak ezután következett. Az 1981-es ralin egy gyári CX 2400 GTI a tizenhatodik helyen végzett, megelőzve számos, sokkal nagyobb teljesítményű terepjárót, és a kétkerék-meghajtású járművek közül elsőként ért célba. Érdekes módon sokkal nagyobb médiavisszhangot kapott egy másik gyári CX 2400 GTI, amely örökre beírta magát az esemény történetébe és az emberek emlékezetébe. A jármű a Citroën Belgium nevezésében indult, pilótája az akkor még kezdő (később a 24 órás Le Mans négyszeres bajnoka) Jacky Ickx, másodpilótája pedig Claude Brasseur színész volt. A pálya elejét parádésan teljesítő páros hamar a verseny élvonalába került, egymás után halmozta a szakaszgyőzelmeket, és még a végső győzelemre is esélyes volt, amikor összesítésben a harmadik helyre került Gao városában. A CX két tízórás büntetést kapott, de ennek ellenére is kitartott. Az utolsó előtti szakaszon többször azonban felborult, ezért végül ki kellett szállnia a versenyből…
Még ugyanebben az évben, 1981. december 4-én az Al Nasr Motor Sport Club által az Egyesült Arab Emírségekben szervezett Dubai Grand Prix keretein belül került sor a látványos Citroën CX Celebrity Race versenyre. A különleges rendezvény keretein belül tizenhat CX 2400 GTI modellt bíztak a világ autó-motorsportjának elitjére, köztük Richard Attwoodra, Derek Bellre, Jack Brabhamre, John Fitzpatrickra, Dan Gurneyre, Phil Hillre, Denny Hulme-ra, Innes Irelandre, Stirling Mossra, Roy Salvadorira, Carroll Shelby-re, Patrick Tambay-re és John Watsonra. És elkezdődött a parádé… Már a második körben egymásnak feszültek a karosszériák, miközben a járművek a sikánok és a kanyarok többségét levágták. A tízkörös versenyen őrjöngve egymásnak feszülő tizenhat CX képe bejárta az egész világot. A CX ezzel a korát megelőző „Race of Champions” típusú megmérettetéssel reflektorfénybe került és a kamerák kereszttüzében zárta versenykarrierjét. Nem sokkal ezután átadta a stafétát a lendületes Visa modellnek, és az utódhoz fűződő sikerszériának.
A CX bölcsője: Aulnay-sous-Bois
Az 1973-ban megnyitott aulnay-i üzem 1974 júniusában kezdte meg a CX-ek összeszerelését. Ez volt akkor Európa legmodernebb autó-összeszerelő üzeme. Itt készült a karosszéria, a fényezés, a kárpitozás, és itt került sor az összeszerelésre is. A korabeli számítógépek és „robotok” alkalmazása lehetővé tette a különböző gyártási fázisok nagymértékű automatizálását, a karosszériaelemek ponthegesztésétől a raktár működtetéséig, ahonnan a fényezett karosszériaelemeket a gyártósor megfelelő részeire szállították. Az automatizálásnak köszönhetően a bonyolult munkafolyamatok leegyszerűsödtek. Az egymilliomodik CX modell 1987. október 23-án gurult le a gyártósorról. A CX gyártása 180 hektárnyi területen, egy 410 ezer m²-es üzemben, 8000 ember közreműködésével zajlott, egészen 1989 júliusáig. Ezt követően már csak a kombi változatot gyártották a cerizay-i Heuliez karosszériaépítő cégnél.
Legendás CX-reklámok
A CX-reklámok mindig is nagy hatásúak voltak, akár visszafogott és elegáns, akár dinamikus és ütős képet festettek az adott modellről. Ezeket a híres RSCG reklámügynökség jegyezte, amelynek emblematikus igazgatója, Jacques Séguéla volt. Az 1980-as években jelentek meg az első reklámok, amelyekben – intimitást sugárzó, fekete-fehér háttér előtt – olyan korabeli hírességek és színészek nyilatkoztak elismerően a CX-ről, mint Françoise Hardy, Jacques Dutronc vagy Miou-Miou. A CX ugyanakkor igazán különleges reklámkampányokkal is büszkélkedhetett, amelyeken a neves fotós Jean-Paul Goude vizuális alkotásai és „múzsája”, Grace Jones modell és színésznő is megjelentek. A CX GTI Turbo 1984. októberi bemutatójára Goude agresszív és provokatív kampányt készített, amelynek szlogenje a CX GTI Turbót egyenesen „démoninak” nevezte. Közlekedésbiztonsági okokra hivatkozva hamar betiltották ezt a reklámot, amelyben központi szerepet kapott a turbófeltöltős motorral szerelt jármű 220 km/órás végsebessége… A korabeli közlekedési miniszter tiltása azonban csak még népszerűbbé tette az emlékezetes reklámot, amely aztán futótűzként terjedt.
A CX számokban
Az összes modellváltozatot összevetve 1974 és 1991 között több mint 1 millió (1042460 db) CX-et gyártottak. Ez 1974 és 1989 között 913375 darab (ebből 29380 darab hosszú változatú) szedánt, 1976 és 1991 között pedig 129085 kombi (köztük 900 Enterprise) változatú CX-et jelentett.
A CX 50. születésnapja
Két franciaországi CX-gyűjtői klub, az Agence CX és a CX Club de France összefogásával, közös szervezésben került sor a CX-jubileum megünneplésére. Az eseményre 2024. szeptember 13-án, 14-én és 15-én került sor a Montigny-Le-Ganelon birtokon (az Eure-et-Loir régióban). Franciaország és Európa egész területéről érkeztek vendégek a felejthetetlen eseménynek ígérkező rendezvényre. E három izgalmas nap során számos program került megrendezésre: 13-án pénteken például egy exkluzív tesztvezetésre került sor a La Ferté-Vidame tesztközpontban. Mint sok más Citroën-modellt, a CX-et is ebben a tesztközpontban indították útjára. Szombaton az eseményt a nyilvánosság számára is megnyitották.
CX-jubileum
E-mail: information@jubilecitroencx.net
Weboldal: www.jubilecitroencx.net
C5 X, a méltó utód
Bár több évtized választja el őket egymástól, a CX méltó utódra talált a C5 X-ben, amely osztozik a CX merészségében és ambícióiban a stílus, a kényelem és technológia terén. 1974-es megjelenésekor a szakma nagyra méltatta a CX-et innovatív, aerodinamikus formatervezése, áramvonalas sziluettje és alacsony felépítése miatt. A karcsú C5 X remekül ötvözi a limuzin eleganciáját, a kombi dinamikáját és praktikusságát, valamint egy SUV biztonságos és robusztus felépítését. Mindkét modell nagy hangsúlyt fektet a kényelemre, amely a Citroën identitásának központi eleme. A CX mindig híres volt hidropneumatikus felfüggesztéséről, amely kényelmes és csendes járást biztosított, még a legnehezebb terepen is. Progresszív hidraulikus ütközőinek köszönhetően a C5 X is folytatja ezt a hagyományt, visszaadva azt a bizonyos repülőszőnyeg-érzést, amely olyan kedves és fontos a Citroën számára. A Citroën Advanced Comfort ülésekkel és optimális hangszigeteléssel ellátott C5 X derűs utazásra invitál. A CX saját korában számos újítást vezetett be, például a Diravi kormányszervót és a vezetőközpontú műszeregységet. A C5 X ugyanezen az úton halad tovább: olyan modern technológiai megoldásokat kínál, mint a hologramos kivetítő, a fejlett vezetéstámogató rendszerek és számos modern konnektivitási funkció, amelyek megkönnyítik a mindennapi vezetést. Ezek a hasonlóságok bizonyítják, hogy a Citroën hű tudott maradni értékeihez és ugyanazt a szemléletet képviseli a vezetési élmény terén.