Nyugdíjazzák a szedánt, ami megteremtette a Lexus legendáját?

A Lexus április 23-án leplezte le a vadonatúj ES limuzint, amelyet csak új globális zászlóshajójaként emleget. Emiatt sokakban megszólalt a vészcsengő: vajon elképzelhető, hogy feleslegessé vált, és távozik a kínálatból a Lexus LS, a világ egyik legkifinomultabb luxusautója?

Amikor 1989-ben, hatévnyi, megfeszített tempójú, soha nem látott intenzitású fejlesztést követően megjelent a Lexus LS, az egyszerre jelentette egy vadonatúj prémiummárka születését, és egy új etalon megteremtését az autóipar felsőházában. Az egymást követő modellváltások során az LS új generációi mindig képesek voltak meglepetést okozni a világnak, váratlan módokon múlva felül az eleve tökéletesnek tartott elődöt. A Lexus immár harminchat éve tart ki zászlóshajója mellett, egy néhány nappal ezelőtti bejelentés nyomán azonban zavar támadt a harmóniában.

A pletykát maga a Lexus indította útjára, amikor április 16-án új globális zászlóshajójaként beszélt az április 23-án debütáló, „minden eddiginél komfortosabb és csendesebb, új, fejlett villamosítási technológiákat bevezető”, vadonatúj Lexus ES szedánról. Ahogy egy csárdában nem fér meg két dudás, úgy egy autómárkának sincs szüksége két azonos formátumú zászlóshajóra – azt már elfogadtuk, hogy egy limuzin osztozhat egy szabadidőjárművel a tápláléklánc csúcsán, annak viszont nincs értelme, hogy két szedán küzdjön a csúcsmodell címért.

Szerencsére akadt, aki pánikolás helyett a telefonhoz nyúlt, hogy tisztázza a riasztó értesüléseket. A Motor1.com szerkesztősége a márka európai és észak-amerikai kommunikációs vezetőit is megkérdezte, és ők egybehangzóan állították, hogy szó sincs arról, hogy a Lexus világszerte kivezetné az LS szedánt. Sőt, még a kavarodást előidéző szóhasználatra is magyarázatot adtak: a japán marketingterminológiában a zászlóshajó, azaz a flagship nem a csúcsmodellt, hanem a húzómodellt, azaz az eladások szempontjából fontos típust jelöli. Ezért illették ezzel a névvel az új ES-t, amely mellesleg napra pontosan ugyanolyan hosszú múltra tekinthet vissza, mint az LS, hiszen az 1989-es Detroiti Autószalonon egymás mellett állt a frissen létrehozott Lexus márka standján az LS 400 és az ES 250. „Az LS-re vonatkozóan jelen pillanatban nincs mit megosztanunk a sajtóval” – tették hozzá a kommunikációs szakemberek.

Azonban, hogy a közhelyes bölcseletek sorát folytassuk, nem zörög a haraszt, ha nem fújja a szél. A „nincs szándékunkban az LS-t globálisan beszüntetni”, illetve a „nincs mondanivalónk” közlések helyett megnyugtatóbb lett volna, ha a Lexus bármelyik megkérdezett munkatársa kerek perec kijelenti, hogy a Lexus csúcsmodelljének van jövője a márka portfolióján belül, vagy legalábbis nem teszik hozzá, hogy nem készülnek a modell világszintű nyugalmazására. Már jelenleg is vannak ugyanis piacok, ahol a Lexus felhagyott a csúcsmodell értékesítésével, így nagyon is elképzelhető, hogy a piaci realitásokhoz igazodva a Lexus lassan és fokozatosan, de mégis csak hagyja megszűnni a világ egyik legkiválóbb autóját. Ez persze csak akkor megengedhető, ha egy másik modell képes betölteni a helyén keletkező űrt – ez lehet a vadonatúj Lexus ES, de éppúgy elképzelhető, hogy az anyavállalat más szuperprémium-termékeivel, például a Crown modellcsalád valamelyik, még tovább finomított tagjával helyettesíti luxuslimuzinját a Lexus. És végül az sem zárható ki, hogy valamely szabadidőjármű testvérmodellnek adja át a jogart és a koronát az LS – ebben az esetben viszont szeretnénk javasolni, hogy a Toyota Century SUV-ból fejlesszék ki a legendás limuzin méltó utódját.

Fotók: Lexus, Motor1.com

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!