Sivatag, jótékonyság, kaland és egy Peugeot 205

– Mi kell még egy jó bulihoz?
Kétség sem fér hozzá, hogy a Peugeot 205 legendás modell. S bár gyártása már rég befejeződött, a vagány kisautó újabb és újabb hőstetteket hajt végre. A 2021 óta megrendezett Nomad Raid-nek például minden évben több tucat 205-ös a sztárja.
A Nomad Raid egyszerre több célt szolgál. Egyfelől felfoghatjuk extrém turizmusnak, másfelől kulturális misszió, harmadrészt pedig jótékonyság és segítség a rászorulóknak. A túrát idén ötödik alkalommal rendezték meg, a mezőny Spanyolország északi részéből indult, és a marokkói sivatagot megjárva, Marrakech-ben értek célba. A verseny helyett a túra szó már csak azért is indokolt, mert itt nem az a fontos, hogy ki ér be elsőként a célba, a lényeg a részvétel.




A rendezvény szabályai viszonylag egyszerűek. Az első és legfontosabb, hogy kizárólag Peugeot 205-össel lehet benevezni. A kis 205-ös generációk egész sorát szolgálta ki, és úgy tűnik, hogy az autósok örökre a szívükbe zárták. A Peugeot 205 a hatodik legnagyobb példányszámban eladott francia autó – több mint öt és negyed millió készült belőle –, s az ilyen és ehhez hasonló rendezvények jelentik a garanciát arra, hogy a legendás modell sose merüljön feledésbe. A kabrió változatot érthető okokból nem szokták kitenni a sivatagi túrának, de a három- és ötajtós ferdehátúak mellett már kétüléses dobozos áruszállító (Furgonette) változatban is bizonyított a Peugeot korábbi siker modellje.
Drámai átalakítások nem szükségesek ahhoz, hogy az autó teljesítse a körülbelül háromezer kilométeres távot. Elég felcsavarozni egy kartervédőt a motor alá, vonószemeket hegeszteni az első hossztartókra – hogy ki lehessen húzni a kocsit a homokból, ha elakadt –, továbbá nem árt olyan speciális abroncsokat használni, amelyek homokon jól teljesítenek. Emellett létszükséglet még az ásó, illetve a homokcsapda készlet, amelyek segítségével önerőből kiásható, kiszabadítható az autó a homok fogságából. Hiszen miután a csapat átkompozott Afrikába, egyre kevesebbszer haladnak épített úton.
A csapatok két vagy három főből állhatnak, ami azért fontos, mert a másik sarkalatos szabály az, hogy minden résztvevő hozzon magával egy működőképes biciklit, illetve autónként legalább 20 kilogrammnyi adományt. A kerékpárok és a jószolgálati csomagok célpontjai olyan távoli falvak Marokkóban, ahol a kis lélekszám miatt nincsenek iskolák, a gyerekek pedig gyakran azért nem jutnak oktatáshoz, mert túl messze laknak a legközelebbi intézménytől. Mivel a Szaharának ezen a részén ritka az eső, sártenger ritkán alakul ki, így a kerékpárok egész évben használhatók iskolába járásra. A jótékonysági csomagokba általában ruhanemű, gyógyszerek, higiéniai termékek kerülnek.









Ami a kalandos utazást illeti, ennél jobbat keresve sem találnánk. A veterán 205-ösök a Szahara varázslatos tájain haladnak keresztül, érintik a Tichka-hágót és az Errachidia kanyont. Mivel a teljes út ötven különböző szakaszból áll, a túrázók eljutnak Marokkó legszebb tájaira: testközelből láthatják a Ziz-völgyet, Merzouga dűnéit, valamint a Dadés- és Todra-szurdokokat is, de meglátogatják Meknés császári városát, Ouarzazate filmstúdióit és végül a turistaközpontot, Marrakesh-t is.
A túra közben esténként berber sátrakban táboroznak az Atlasz-hegység lábánál. Ezek a vidékek már messze esnek a nagyobb települések keltette fényszennyezéstől, így a felhőtlen éjszakákon a sivatagi égbolt felejthetetlen élményt nyújt.
A Peugeot 205-ösök Észak-Afrika úttalan útjain is bizonyítják, hogy jól megtervezett, tartós autók. Az olcsó, könnyen szerelhető és karbantartható Peugeot bírja a sivatagi vágtákat, s arról is tanúbizonyságot tesz, hogy kis méretei ellenére mennyire praktikus. A 205-ösökbe ugyanis nemcsak a túrázóknak és felszerelésüknek kell beférni, hanem az általuk szállított kerékpároknak, illetve jótékonysági csomagnak is.
Aki kedvet kapott a Nomad Raid-hez (https://www.nomadraid.fr/)annak van egy jó hírünk: lesz jövőre is, 2026-ban február 15. és 26. között rendezik meg a sivatagi túrát. A nevezési díjért cserébe a szervezők szervizhátteret biztosítanak, azaz a sivatagi körülmények között leggyakrabban szükséges alkatrészek rendelkezésre állnak. Mivel a túrázók nem konvojban haladnak, hanem elszakadnak egymástól, fontos, hogy hordozható adóvevők és GPS jeladó is jár a nevezési díjért, sőt, az éjszakai sátorozásokért, a hétnapi félpanzióért, az oda-vissza kompozásért és a marrakesh-i ötcsillagos szálloda árát két éjszakára sem kell külön fizetni. A szervezők már a túra megkezdése előtt segítik a jelentkezőket: a 205-ösök gazdái hosszú listát kapnak arról, hogy a túra előtti alapos nagyszerviz során mit érdemes cserélni ahhoz, hogy a homoksivatagra és az utak hiányára megfelelően legyen felkészítve az autó.
ILLUSZTRÁCIÓK: NOMADRAID.FR